MOLENWINKEL WEER OPEN OP ZATERDAG
VAN 10.00 TOT 16.00 UUR
DE MOLEN IS OOK WEER OPEN VOOR BEZOEK
Van 10.00 TOT 16.00 UUR
Als de blauwe wimpel uithangt.
Voor nadere informatie bel:
Ben : 06-20531760
of Arie : 06-23317611
Om contact te krijgen kunt u bellen of mailen.
Voor zaken betreffende de molen:
Ben Brinkman.
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Tel : 0620531769
Voor zaken betreffende de winkel:
Arie Kooijman.
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Tel : 0623317611
Iedere zaterdag is de molen open van 10.00 uur tot 16.00 uur
Ook op dinsdag en woensdag is de molen open voor bezoek.
En als de blauwe vaan buiten hangt is elke bezoeker van harte welkom op de molen.
maand | Activiteiten | opmerkingen |
januari | ||
Februari | ||
Maart | ||
April | ||
Mei |
Nationale molendagen op zaterdag 9 en zondag 10 mei
|
Publicatie in de lokale kranten |
Juni | ||
Juli | ||
Augustus | ||
September |
Nationale Monumentendagen op zaterdag 9 en zondag 10 september
|
Publicatie in de lokale kranten |
Oktober | ||
November | ||
December | 9 december Midwintermalen |
Hierbij een sumiere werking van de molen
De molen werkt op windkracht. De wind wordt gevangen door de wieken en via een stelsel van assen en spillen op de werktuigen overgebracht.
De Wieken.
De wieken van de molen zijn op een as bevestigd. Die as, de bovenas genaamd, bevindt zich in de kap van de molen. Die kap ligt los op de molenromp zodat de wieken zodanig op de wind gezet kan worden, dat de maximale windkracht benut wordt. Als er genoeg wind is (boven windkracht 4) werkt de molen prima, maar als er minder wind is, kan de molenaar aan een kant zeilen op de wieken leggen om toch votdoende kracht op te wekken. Aan de andere kant van de wiek is een aluminium profiel aangebracht (de busselneus), die net als bij een vliegtuig, ook een gunstig effect heeft op het opvangen van de wind. Als er voldoende wind waait, zijn er dus geen zeilen nodig, maar als er te veel wind is kan de molen "op hol" slaan. Daarom is de onderkant van het aluminium profiel een gedeelte wat kan scharnieren (de klep). Als de molen te snel draait, gaan de kleppen open en wordt de molen afgeremd tot de juiste snelheid (+/-15 omwentelingen per minuut), en dan sluiten de kleppen weer. Als de wind zo hard waait dat de molen ondanks deze voorzieningen toch te snel draait, dan kan de molenaar bij de "staart" van de molen de wieken in een zodanige stand zetten dat ze minder wind vangen en dus minder snel draaien.
De staart.
Aan de andere kant van de wieken bevindt zich de staart van de molen. Omdat de wind steeds uit een andere hoek komt, is het nodig om de wieken in de juiste stand te zetten. Bij de staart van de molen lopen een aantal balken omhoog die aan de kap van de molen bevestigd zijn. Tussen de kap en de molenromp bevinden zich rollen zodat de kap op de molenromp kan draaien. Met behulp van een haspel kettingen en palen in de grond kan de molen op de wind gezet worden. De molenaar noemt dat het kruien van de molen. De staart zorgt er ook voor, door het gewicht, dat de kap in evenwicht op de molenromp ligt. Het geheel (wieken kap en staart) weegt ongeveer 15000 kilo.
wordt vervolgd


Molenaars/eigenaren waren:Theunis van Ree (1830 - 1853), Wouter van Altena (1853 - 1869), Rijk van Korlaar (1869 -1890), Hendrik Capel (1890 - 1906), Jan Willem van Rooy en (1906 - 1925), Jan van Ree (na 1925, B. van de Brink 1984 - 2005), Stichting De Utrechtse Molens (2006 - Nu